Sloh
Učební plán pro komunikační a slohovou výchovu
Výstupy |
Rozpracované učivo |
PT +KK |
Metody, pojmy |
Rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru. |
· praktické naslouchání, výchova k empatii · formulace otázek na dané téma a aktivní vstup do rozhovoru (procvičování subjektivně zabarveného popisu) |
První pomoc při zranění, telefonování s operátorem |
Volné psaní, práce s básnickými texty, Pojmy: básnické přívlastky, epiteton, personifikace, metafora, přirovnání
|
Dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci. |
· rozlišení různých komunikačních situací, základní mluvené žánry podle komunikační situace (úřední dopis, objednávka, úvaha, diskuze) |
|
Situační hry, práce v PC učebně, Přepis úředního dopisu, objednávka CD, trika, knihy. Úvaha- volné psaní Diskuze- metoda fajka, váleček |
Uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování |
· vyjádření postoje ke sdělovanému obsahu · ( charakteristika liter. postavy) |
|
1.kontrolní slohová práce Divá Bára, pan Rybář atd. hrdina z individuální četby |
Využívá základy studijního čtení – vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu: samostatně připraví a s oporou o text přednese referát. |
· čtení jako zdroj informací, vyhledávání informací · tištěná media, internet, encyklopedie/, (citát, referát) |
|
Insert metoda Referát v literatuře, individuální četba |
Využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů. |
· vlastní tvořivé psaní, komunikační žánry, (výtah, výpisky,výklad, úvaha) |
|
Práce s odbornými texty- Dějepis Československo 1918-1938 Dějiny literatury 2.kontrolní slohová práce Úvaha- volné psaní, na aktuální téma |
OPAKOVÁNÍ POJMŮ ZE 7.ROČNÍKU
1. Alegorie- jinotaj, vyjádření tající v sobě jiný smysl
2.Antonyma- slova opačného významu( den-noc) Pozor! Vždy stejný slovní druh
3. Apostrofa- básnické oslovení neživé věci ( Horo, horo vysoká jsi)
4. Archaismy- historická nebo zastatralá slova( škorně- dřeváky) většinou pro navození dojmu starobylosti
5. Básnický přívlastek- zvláštní, neotřelé vyjádření vlastnosti a jevu( zamrzlý čas)
6. Historismy- slova označující zaniklé skutečnosti ( halapartna)
7. Homonyma- slova souzvučná, stejně znějící mající však jiný význam (oko- paví, v polévce, pytlácké)
8. Ironie- posměšné vyjádření užitím slov opačného významu( Vy jste ale "šikovní", když jste rozbili ten talíř)
9. Metafora- básnické přirovnání na základě vnější podobnostidvou jevů( měl moře peněz)
10. Metonymie- přenesené pojmenování na základě věcné souvislosti
11. Neologismy- nová, dosud málo vžitá slova( euroregion)
12. Odborné názvy( termíny)- slova či sousloví, která přesně a jednoznačně pojmenovávají skutečnosti určitého oboru. Soubor termínů jednoho oboru se nazývá odborné názvosloví např. v medicíně, jazykovědě, fyzice a další
13. Personifikace- zosobnění, metaforické přenesení lidských vlastností na zvířata a neživé věci (čas běží)
14. Přirovnání- básnický prostředek, který pojmenovává jev na základě podobnosti s jiným (štíhlá jako laň)
15. Rčení- úsloví, ustálené spojení slov s novým většinou obrazným významem ( vzal nohy na ramena)
16. Synonyma- různá slova se stejným nebo podobným významem. Synonymní řada- hezká, pěkná, půvabná, ladná, krásná nádherná. Dělíme je na
a) neutrální
b) citově zabarvená ( dívenka, holčička, ale také buchta( hanlivě zabarvená))
c) slohově zabarvená-hovorová (holka)- zastatalá( panna)- básnicky, knižně(děva)
17. Zdrobněliny- odvozená slova ozbnačující jevy menší, nebo citový vztah( domeček)(maminka)
1.slohová práce 8.ročník
Charakteristika literarní postavy
Přečteme si ukázku z knihy Jana Nerudy- Povídky malostranské.
Z jedné povídky si vybereme hlavního hrdinu.
Osnova:
Úvod- autor, název knihy, název povídky
Hlavní část - jak se jmenuje hlavní hrdina, kolik měl asi roků, kde žil, jaké bylo jeho povolání, vzhled (charakteristika vnější)
- vlastnosti (charakteristika nepřímá) schopnosti, dovednosti, (charakteristika vnitřní)
- zvyky (charakteristika přímá)
Závěr- Co si myslíte o hlavním hrdinovi. ( jenom 3 věty)
Pozor na: 1. Počet bodů osnovy= počet odstavců
2. Opisování celých vět z ukázky
Projekt Realitní makléřka, Manažer prodeje aut (8. ročník)
Úkolem je:
- stručně, jasně, výstižně a v logickém sledu popsat dům nebo auto
- zpracovat k projektu jednoduchou prezentaci složenou z fotografií
- užívat vhodné odborné názvy a spisovné výrazy
Opakující se nedostatky:
- nespisovná, citově zabarvená slova
- skáčete z popisu jedné části do popisu jiné bez logické návaznosti
- prezentace nemáte připravené, proto některé informace opakujete.
- prodej začínáte cenou !!!
Zadání 2.slohové práce
Pracujeme s odborným textem- Výtah
Postup práce:
1. Vyber si text, který tě zajímá (máš k němu nějaký vztah).
2. Pozorně si celý článek přečti.
3. Prohlédni si obrázky a popisky k obrázkům.
4. Čti text znovu a vyhledávej klíčová slova.
5. Po přečtení každého odstavce si zapiš do osnovy klíčová slova,
spojení klíčových slov zapiš do osnovy
(někdy je možné dva i více odstavců spojit v jeden bod osnovy)
6. Některé informace u popisků obrázků jsou také důležité.
7. Po sestavení osnovy začni psát výtah. Text je koherentní,
to znamená, že věty v jednom odstavci na sebe alespoň částečně významově navazují.
8. Po sestavení výtahu si text po sobě pozorně přečtěte.
Osnova: jeden odstavec = jeden bod osnovy!
Počátek chovu papoušků v Evropě (výtah)
Papoušci jsou přitažliví, jsou pestře zbarvení a umí mluvit.
První papoušci byli dovezeni do Evropy z Indie Řeky a Římany. V masovějším měřítku byli importováni z Ameriky K. Kolumbem a tito ptáci dělali společnost šlechtě a později také chudině.
Od 18.století se z Austrálie začínají dovážet andulky a rychle se rozšiřuje její chov. Je oblíbená pro své krásné zbarvení, rozmanitost, finanční nenáročnost a chovatelskou jednoduchost. Andulka se dokáže naučit až několik set slov. Je velmi rychle přizpůsobivá
Andulky je možné dále barevně šlechtit.
Zápis do sešitu pro 8.roč.
Výklad- má v mluvené podobě formu přednášky
Odborný- přísně se drží faktů, je postavený na znalosti odborných názvů
Popularizovný- je vhodný pro laickou veřejnost, vědeckou problematiku zjednodušuje tak, aby ji pochopil každý, ale nesmí fakta zkreslovat.
Úkol- odborně, ale formou popularizovaného textu nastudujte a napište výklad na téma:
Proč blechy štípou