Sloh
Učební plán do hodin komunikační a slohové výchovy
Výstupy Žák: |
Rozpracované učivo |
Metody, pojmy |
Měsíc |
rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru. |
· praktické naslouchání, výchova k empatii · formulace otázek na dané téma a aktivní vstup do rozhovoru |
Diskuze, telefonování, dopis, sms, (Fajfka, váleček) |
Září- říjen |
rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj. |
· kritické čtení a naslouchání · rozpoznání manipulativního působení projevu |
Reklama (plakát) |
Listopad |
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci. |
· rozlišení různých komunikačních situací, základní mluvené žánry podle komunikační situace, objednávka |
Objednávka, úvaha, fejeton (Volné psaní, literární ukázky fejetonu) |
Prosinec |
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru. |
· prožitkové čtení, zážitkové na slouchání, · porovnávání různých zdrojů informací a zaujímání postojů ke sdělovanému obsahu, · tvořivé psaní |
Vypravování- obsah filmu (1. kontrolní slohová práce)- projekce filmu Pojmová mapa |
Leden- únor |
v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči. |
· prostředky nonverbální a paralingvální /zvukové prostředky/ souvislého projevu (proslov) |
Proslov (2. kontrolní slohová práce) Prvky mediální výchovy- video záznam |
Květen- červen |
využívá základy studijního čtení – vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát. |
· čtení jako zdroj informací, vyhledávání informací · tištěná media, internet, encyklopedie |
Referát do literatury |
průběžně |
Projekt Televizní noviny
Kritéria hodnocení jednotlivý televizních společností
1. Úplnost zpráv (počet a jednotlivé části televizních zpráv)- 20%
2. Propojenost zpráv s prezentací, která půjde v pozadí- 20%
3. Mluvnické a moderátorské schopnosti jednotlivých žáků- 40%
4. Celkový dojem- body určí šéfredaktorové jiných společností (redakcí) - 10%
5. Vlastní hodnocení- body určí šéfredaktor dané společnosti- 10%
Vyhodnocení projektu Televizní noviny.
Cílem bylo:
- splnit jeden z výstupů mediální výchovy
- zpracovat tištěné zprávy do televizní podoby
- pracovat v týmech na zadaném úkolu
- zpracovat prezentace ke zprávám
- vyzkoušet si moderátorské schopnosti a dovednosti
Dotace hodin: 6
Závěr: Projekt splnil výše uvedené cíle.
Kritéria hodnocení najdete ve složce třídy-9.B-sloh
Nejlepší televizní společnost můžete zhlédnout na:
1. slohová práce, 9.ročník
Zadání: Převyprávět děj filmu Pianista
A. Sestavte osnovu (důležité pro vyprávění hlavní dějové linie), osnova by měla mít minimálně 6 bodů( jeden bod osnovy = jeden odstavec); slabším žákům s osnovou pomůžu !
B. Vlastní slohová práce
Pozor na
a) opisování z internetu
b) vzájemnou spolupráci
V obou případech hodnotím práci jeko nedostatečnou !
2. kontrolní slohová práce Proslov
je zároveň projektem plnícím několik kompetencí a průřezových témat
Je kratší řečnický útvar, kterým se obracíme k posluchačům,
abychom je uvítali, něco vysvětlili, popřáli, zhodnotili a podobně.
Proslov se používá:
1. Při oslavách, při výročích a jiných významných událostech
2. Mají slavnostní charakter- pěkné oblečení
3. Důležité je zapůsobit na posluchače nejenom obsahem sdělení,
ale také citem( tj. způsob, jak svůj proslov řeknete)
Osnova:
1. Oslovení
2. Úvod- proč, za jakým účelem jsme se sešli a podobně
3. Hlavní stať- měla by se objevit řečnická otázka ( sám si
na ní odpovím, znovu oslovení)
4. Závěr- přání, poděkování rozloučení( pozor na odstavce,
V praxi odstavce znamení delší pauzu než obvykle)
Technika proslovu:
a) Přiměřené tempo řeči( to znamená ani pomalu, ani rychle)
b) Pravidelně dýchat a dělat častěji pomlky.
c) Zřetelně a dostatečně nahlas mluvit
d) S posluchači udržovat oční kontakt
Hodnocení:
50% známky obsah sdělení
20% známky verbální prostředky
20% vlastní hodnocení
10% neverbální prostředky( gestikulace, pohyby, kontakt očí,
oblečení a pod.)
Témata proslovů:
1. Proslov na svatbě k novomanželům
2. Proslov k narozeninám (jiné výročí)
3. Přivítání žáků prvních ročníků ve škole
4. Rozloučení žáků 9.ročníků se základní školou
5. Zahájení kulturní akce např. Jackové dětem, Slezské dny, výstavu obrazů a další
6. Zahájení exhibičního utkání v hokeji, fotbale spojené s otevřením nového sportoviště,
výročím narození nějaké sportovní legendy apod.
Další informace o projektu Proslov najdete ve složce projekty